Procedury przeciwdziałania zagrożeniom
Na podstawie art. 51 ust. 1 pkt 1 i w związku z art. 60 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe zobowiązuję Dyrektora w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego do:przedstawia rodzicom uczniów procedury bezpieczeństwa obowiązujące na terenie placówki oraz osoby i instytucje, do których można zgłosić się o wsparcie w sytuacjach wymagających pomocy psychologiczno - pedagogicznej i wychowawczej. Procedury zachowania w sytuacji nadzwyczajnej oraz obowiązków wynikających z poszanowania drugiego człowieka. Wzmocnia współpracę pomiędzy szkołą a rodzicami. Zagrożenia i zalecane działania profilaktyczne w zakresie bezpieczeństwa fizycznego i cyfrowego uczniów”, który znajduje się na stronie internetowej https://bezpiecznaszkola.men.gov.pl/ - stanowi on kompendium wiedzy oraz zbiór rekomendacji dotyczących działań profilaktycznych związanych z ryzykiem wystąpienia zagrożeń bezpieczeństwa w szkole lub placówce wraz ze wskazaniem przepisów i odpowiedzialności.
Wszystkie procedury postępowania do pobrania
PROCEDURY POSTĘPOWANIA
WYCHOWAWCÓW I NAUCZYCIELI DOTYCZĄCE PRZECIWDZIAŁANIU ZAGROŻENIOM WEWNĘTRZNYM I ZEWNĘTRZNYM W MŁODZIEŻOWYM OŚRODKU WYCHOWAWCZYM W Kamionku Wielkim
PODSTAWY PRAWNE STOSOWANYCH PROCEDUR
- Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich /Dz. U. z 1982 r. Nr 35 poz.228 -tekst jednolity Dz. z 2002r. Nr 11 poz.109 z późn. zm./ oraz przepisy wykonawcze w związku z ustawą /.
- Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi /Dz. U. Nr 35, poz.230 / - Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii /Dz. U. Nr 179, poz. 148 /.
- Ustawa z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji /Dz. U. Nr 30 poz. 179 /
- Zarządzenie Nr 15/97 Komendanta Głównego Policji z dnia 16 czerwca 1997 r. w sprawie form i metod działań policji w zakresie zapobiegania i zwalczania demoralizacji i przestępczości nieletnich.
- Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty /Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 /
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem /Dz. U. Nr 26, poz.226/.
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 lutego 2005 w sprawie szczegółowych warunków
i sposobu użycia środków przymusu bezpośredniego wobec nieletnich umieszczonych
w zakładach poprawczych, schroniskach dla nieletnich, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii”. - Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z dnia 27 grudnia 2011r. w sprawie szczegółowych zasad kierowania, przyjmowania, przenoszenia, zwalniania i pobytu nieletnich
w młodzieżowym ośrodku wychowawczym. - Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (tekst pierwotny: Dz. U. 1982 r. Nr 35 poz. 228) (tekst jednolity: Dz. U. 2002 r. Nr 11 poz. 109) (tekst jednolity: Dz. U. 2010 r. Nr 33 poz. 178). Rozdział 4 Stosowanie środków przymusu bezpośredniego wobec nieletniego umieszczonego w zakładzie poprawczym, w schronisku dla nieletnich, młodzieżowym ośrodku wychowawczym, młodzieżowym ośrodku socjoterapii.
- Rozporządzenie rady ministrów z dnia 22 lutego 2011 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu użycia środków przymusu bezpośredniego wobec nieletnich umieszczonych w zakładach poprawczych, schroniskach dla nieletnich, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii.
12.Statut Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Kamionkui Wielkim.
Sytuacje uznawane za kryzysowe, wymagające interwencji omówione w dokumencie.
- Zagrożenie pożarem, wybuchem i zatruciem (gaz, czad itp.)
- Postępowanie w przypadku ujawnienia bójki lub pobicia wśród wychowanków.
- Stwierdzenie na terenie placówki podejrzanych przedmiotów lub substancji.
- Obecność na terenie placówki osób niepożądanych, zachowujących się niewłaściwie , zagrażających bezpieczeństwu wychowanków.
- Kradzieże na terenie placówki.
- Posiadanie przez uczniów/wychowanków narzędzi i środków niebezpiecznych.
- Wypadek podczas zajęć szkolnych/ internackich, zajęć pozalekcyjnych.
- Postępowanie w przypadku ujawnienia próby samobójczej wychowanka.
- Posiadanie i używanie środków odurzających( narkotyki, leki), alkoholu.
- Zachowania agresywne wobec rówieśników, nauczycieli/wychowawców i innych pracowników placówki
- Postępowanie wobec ofiar i sprawców cyberprzemocy.
- Procedura w przypadku podejrzenia o wykorzystanie seksualne, gwałt na wychowanku.
- Procedura postępowania w przypadku ataku terrorystycznego, wtargnięcia napastnika na teren placówki. Wtargnięcie napastników do obiektu.
- Procedura postępowania w przypadku użycia broni palnej na terenie placówki.
- Procedura postępowania w przypadku zagrożenia bombowego.
- Procedura postępowania w przypadku otrzymania podejrzanej przesyłki.
1.Zagrożenie pożarem, wybuchem i zatruciem (gaz, czad itp.)
- Nauczyciel/wychowawca lub inny pracownik placówki, będący świadkiem zdarzenia, ustala podstawowe okoliczności zagrożenia i ocenia wstępnie jego możliwe skutki.
- Nauczyciel/wychowawca lub inny pracownik placówki podejmuje czynności mające na celu odizolowanie uczniów/wychowanków od źródła zagrożenia i w razie potrzeby udziela pierwszej pomocy osobom uczestniczącym w zdarzeniu.
- Nauczyciel/wychowawca lub inny pracownik placówki powiadamia o zdarzeniu dyrektora placówki lub innego członka kierownictwa placówki.
- Dyrektor placówki lub upoważniona przez niego osoba powiadamia o zdarzeniu odpowiednie służby ratunkowe ( Policję, Straż Pożarną, Pogotowie Ratunkowe).
- Osoby odpowiedzialne, wyznaczone przez dyrektora organizują ewakuację zgodnie z przepisami BHP i przeciwpożarowymi.
2.Postępowanie w przypadku ujawnienia bójki lub pobicia wśród wychowanków
- W zależności od okoliczności i zachowania wychowanka wychowanków Nauczyciel/Wychowawca grupy podejmuje decyzję o odseparowaniu wychowanka/wychowanków od grupy.
- Nauczyciel/wychowawca w razie potrzeby zapewnia poszkodowanemu opiekę, udziela pierwszej pomocy, wzywa pracownika socjalnego, a w razie zagrożenia zdrowia i życia wzywa pogotowie ratunkowe.
- Nauczyciel/Wychowawca grupy o zaistniałym zdarzeniu informuje Zastępcę Dyrektora oraz prowadzi obserwację zachowań wychowanka/wychowanków po zaistniałym zdarzeniu.
- Nauczyciel/Wychowawca grupy ustala wszystkie okoliczności zaistniałego zdarzenia oraz jego świadków i wypełnia obowiązującą dokumentację.
- Wychowawca grupy, w której zaistniało zdarzenie jest zobowiązany do podjęcia działań terapeutyczno-wychowawczych. W przypadku braku możliwości samodzielnego wykonania działań wnioskuje o pomoc ze strony pedagoga i psychologa. Wychowawca powiadamia rodzica wychowanka o zaistniałym zdarzeniu.
O poinformowaniu policji decyduje dyrektor MOW lub jego zastępca. Policję należy powiadomić w sytuacjach: - gdy czyn wyczerpuje znamiona czynu karalnego, - zachodzi konieczność zabezpieczenia dowodów przestępstwa lub przedmiotów pochodzących z przestępstwa
3.Stwierdzenie na terenie placówki podejrzanych przedmiotów lub substancji.
Za podejrzane należy uznać przedmioty lub substancje o nieznanym pochodzeniu, np. przypominające narkotyk, materiał wybuchowy, żrący, nieznaną substancję chemiczną. itp.
- Nauczyciel/wychowawca lub pracownik placówki zabezpiecza tymczasowo dostęp uczniów/wychowanków do miejsca, w którym znaleziono przedmioty lub substancje podejrzane.
- Nauczyciel/wychowawca lub upoważniony pracownik placówki zawiadamia dyrektora.
- Dyrektor placówki oddelegowuje pracownika placówki do zabezpieczenia miejsca zdarzenia do czasu przybycia odpowiednich służb.
- Dyrektor placówki lub upoważniony pracownik placówki zawiadamia odpowiednie służby: Policję, Straż Pożarną i wydaje decyzję o ewentualnej ewakuacji uczniów/wychowanków z budynku placówki.
4.Obecność na terenie placówki osób niepożądanych, zachowujących się niewłaściwie , zagrażających bezpieczeństwu uczniów/wychowanków.
- Nauczyciel/wychowawca lub inny pracownik placówki, który stwierdził bezzasadny fakt przebywania osoby trzeciej na terenie placówki prosi o opuszczenie jej terenu, a w przypadku odmowy zawiadamia właściwego zastępcę dyrektora placówki.
- Nauczyciel/wychowawca lub inny pracownik placówki, który stwierdził niewłaściwe zachowanie osoby trzeciej przebywającej w placówce stosuje słowne upomnienie, a w przypadku braku reakcji prosi o opuszczenie jej terenu i zawiadamia o zdarzeniu zastępcę dyrektora placówki.
- W przypadku braku reakcji dyrektor placówki zawiadamia Policję.
5.Kradzieże na terenie placówki
- Nauczyciel prowadzący zajęcia lub wychowawca, po otrzymaniu informacji od ucznia/wychowanka o kradzieży, przeprowadza z poszkodowanym i świadkami rozmowę w celu ustalenia okoliczności
- Nauczyciel/wychowawca podejmuje działania zmierzające do zwrotu skradzionego mienia poszkodowanemu, z wyłączeniem jednak przeszukania domniemanego sprawcy.
- Nauczyciel/wychowawca, który podjął wstępną interwencję, przekazuje informację o zdarzeniu dyrektorowi placówki lub innemu członkowi kierownictwa oraz wychowawcy poszkodowanego i sprawcy, a w przypadku jego nieobecności pedagogowi.
- Nauczyciel/wychowawca lub pedagog, jeżeli istnieje taka konieczność, kontynuują wyjaśnianie okoliczności zdarzenia.
- Nauczyciel/wychowawca lub pedagog przeprowadza rozmowę ze sprawcą zdarzenia oraz powiadamiają jego rodziców/ opiekunów prawnych. Rozmowa obejmuje informacje o ustalonych okolicznościach zdarzenia, ustalenie formy i terminu zwrotu skradzionego mienia , sposób ukarania sprawcy.
- W uzasadnionym przypadku pedagog i nauczyciel/wychowawca w porozumieniu z dyrektorem placówki podejmują decyzję o zawiadomieniu policji. O tym fakcie informują rodziców/prawnych opiekunów poszkodowanego i sprawcy.
6.Posiadanie przez uczniów/wychowanków narzędzi, przedmiotów i substancji niebezpiecznych oraz substancji uzależniających
Niebezpieczne narzędzia, przedmioty i substancje:
Za przedmioty niebezpieczne uważa się: scyzoryki i noże, duże metalowe sygnety, łańcuchy, szpikulce, kije, lasery, gaz, straszaki broni, pałki gumowe lub plastikowe oraz inne niebezpieczne przedmioty, substancje chemiczne łatwopalne, wybuchowe i żrące, narkotyki, alkohol, nikotynę, leki psychotropowe, tzw. „dopalacze”.
- Nauczyciel/wychowawca lub inny pracownik placówki, który jest świadkiem posiadania przez ucznia/wychowanka niedozwolonego narzędzia lub substancji, nakłania go do oddania niebezpiecznego przedmiotu i podejmuje działanie zmierzające do jego zabezpieczenia ( zachowując środki ostrożności deponuje w sekretariacie, gabinecie pedagoga lub zabezpiecza pomieszczenie, w którym znajduje się przedmiot przed dostępem innych uczniów/wychowanków).
- Jeżeli uczeń/wychowanek nie chce oddać przedmiotu lub substancji nauczyciel/wychowawca interweniujący natychmiast powiadamia dyrektora placówki lub innego członka kierownictwa.
- Nauczyciel/wychowawca lub inny pracownik placówki odbiera niebezpieczny przedmiot, przeprowadza rozmowę z uczniem/wychowankiem wyjaśniając przyczyny przyniesienia tego przedmiotu, pouczając o grożącym niebezpieczeństwie oraz informując o sposobie ukarania.
- Nauczyciel/wychowawca lub pedagog informuje o zdarzeniu rodziców/ opiekunów prawnych ucznia/wychowanka i jeżeli jest to prawnie możliwe, oddaje przedmiot oraz sporządza notatkę w dokumentacji.
- W przypadku, gdy istnieje uzasadnione podejrzenie, że jest to narkotyk, substancja lub przedmiot zagrażający zdrowiu i życiu dyrektor placówki, inny członek kierownictwa, pedagog lub interweniujący nauczyciel/wychowawca wzywa policję.
7.Wypadek podczas zajęć szkolnych/internackich, zajęć pozalekcyjnych
Wypadek ucznia/wychowanka – nagłe zdarzenie powodujące uraz, wywołane przyczyną zewnętrzną, które nastąpiło: na terenie placówki lub poza terenem placówki (wycieczki, wyjścia pod opieką nauczycieli/wychowawców, „zielona szkoła” itp.).
- Nauczyciel/wychowawca lub inny pracownik placówki będący świadkiem wypadku niezwłocznie zapewnia poszkodowanemu opiekę, udziela pierwszej pomocy, wzywa pielęgniarkę szkolną, a w razie zagrożenia zdrowia i życia wzywa pogotowie ratunkowe.
- Nauczyciel/wychowawca lub pedagog/psycholog o wypadku niezwłocznie powiadamia rodziców/ opiekunów prawnych ucznia, a w przypadku ciężkiego wypadku również dyrektora placówki.
- Nauczyciel/wychowawca będący świadkiem wypadku informuje o okolicznościach wypadku pracownika socjalnego, pedagoga oraz sporządza protokół wypadku.
- Jeżeli wypadek został spowodowany niesprawnością techniczną pomieszczenia lub urządzeń, miejsce wypadku pozostawia się nienaruszone i wyprowadza pozostałych wychowanków z pomieszczenia. Dyrektor zabezpiecza je do czasu dokonania oględzin lub wykonania szkicu przez zespół powypadkowy.
- O każdym wypadku ciężkim dyrektor placówki zawiadamia niezwłocznie organ prowadzący i współpracującego z placówką pracownika służby bhp.
- O wypadku śmiertelnym, ciężkim i zbiorowym dyrektor placówki zawiadamia niezwłocznie prokuratora, policję i kuratora oświaty.
- O wypadku, do którego doszło w wyniku zatrucia, dyrektor placówki zawiadamia niezwłocznie państwowego inspektora sanitarnego.
- Jeżeli wypadek zdarzył się w czasie wyjścia, imprezy organizowanej poza terenem placówki, wszystkie stosowne decyzje podejmuje opiekun grupy/kierownik wycieczki i odpowiada za nie.
8.Postępowanie w przypadku ujawnienia próby samobójczej wychowanka.
- Nauczyciel/wychowawca lub inny pracownik placówki niezwłocznie zapewnia poszkodowanemu opiekę, udziela pierwszej pomocy, wzywa pielęgniarkę szkolną, a w razie zagrożenia zdrowia i życia wzywa pogotowie ratunkowe. Wychowanek powinien być odseparowany od grupy.
- Nauczyciel/ Wychowawca grupy o zaistniałym zdarzeniu informuje Zastępcę Dyrektora oraz prowadzi obserwację zachowań wychowanka w kolejnych dniach po zaistniałym zdarzeniu lub powrocie do szkoły .
- Nauczyciel/Wychowawca grupy, który ujawnił zdarzenie, niezwłocznie sporządza obowiązującą dokumentację, nie później niż do zakończenia pracy w dniu zdarzenia. Notatkę należy przekazać pedagogowi bądź psychologowi MOW.
- Wychowawca grupy, w której zaistniało zdarzenie jest zobowiązany do podjęcia działań terapeutyczno-wychowawczych. W przypadku braku możliwości samodzielnego wykonania działań wnioskuje o pomoc ze strony pedagoga i psychologa. Wychowawca powiadamia rodziców wychowanka o zaistniałym zdarzeniu.
- W przypadku ujawnienia próby samobójczej lub śmierci ucznia/wychowanka w wyniku samobójstwa dyrektor ośrodka, o zaistniałej sytuacji informuje organ prowadzący i nadzorujący placówkę oraz prokuraturę .
- Posiadanie i używanie przez uczniów/wychowanków substancji odurzających i uzależniających ( nikotyna, alkohol, narkotyki, leki psychotropowe, tzw. dopalacze itp.)
- Nauczyciel/wychowawca lub inny pracownik placówki odizolowuje ucznia/wychowanka od innych wychowanków.
- Nauczyciel/wychowawca informuje o zdarzeniu pedagoga, dyrektora placówki lub innego członka kierownictwa.
- Pedagog, nauczyciel/wychowawca lub dyrektor informuje rodziców/ opiekunów prawnych ucznia/wychowanka o zdarzeniu.
- W przypadku istnienia podejrzenia o zagrożeniu zdrowia i życia ucznia/wychowanka dyrektor placówki lub inny członek kierownictwa, pedagog, nauczyciel/wychowawca wzywa karetkę pogotowia i policję.
- Nauczyciel/wychowawca lub pedagog odnotowuje zdarzenie w dokumentacji placówki.
- Wychowawca i pedagog przeprowadzają rozmowy z uczniem/wychowankiem i powiadamiają jego rodziców/ opiekunów prawnych. Rozmowa obejmuje informacje o ustalonych okolicznościach zdarzenia, konsekwencjach zażywania środków odurzających, formie ukarania ucznia/wychowanka.
- W uzasadnionym przypadku nauczyciel/wychowawca lub pedagog w porozumieniu z dyrektorem placówki powiadamia policję.
10.Postępowanie w sytuacji zachowania agresywnego wobec wychowanków, nauczycieli/wychowawców i innych pracowników placówki .
- Nauczyciel/wychowawca placówki przerywa zachowanie agresywne, którego jest świadkiem
i jeżeli jest taka możliwość przeprowadza wstępną rozmowę z uczniem/wychowankiem
i ustala okoliczności zdarzenia.
- Nauczyciel/wychowawca informuje dyrektora placówki lub innego członka kierownictwa
o zdarzeniu i wstępnych ustaleniach, a w uzasadnionych przypadkach pedagoga.
- Nauczyciel/wychowawca przeprowadza rozmowę z uczniem/wychowankiem sporządza
notatkę w dokumentacji - Nauczyciel/wychowawca informuje rodziców/ opiekunów prawnych ucznia/wychowanka
o zdarzeniu .
- Jeżeli zachowania agresywne się powtarzają dyrektor placówki lub inny członek kierownictwa
wnioskuje o zwołanie zespołu wychowawczego, który ustali dalszą strategię działań. Pedagog
sporządza z podjętych działań notatki umieszczone w dokumentacji oraz informuje właściwe
instytucje ( sąd rodzinny).
11.Postępowanie wobec ofiar i sprawców cyberprzemocy
- Nauczyciel/wychowawca, któremu zgłoszony został przypadek cyberprzemocy, informuje o zdarzeniu dyrektora i
- Nauczyciel/wychowawca w porozumieniu z pedagogiem przeprowadza rozmowę z ofiarą cyberprzemocy, udziela jej wsparcia i porady, ustala okoliczności zdarzenia i
ewentualnych świadków.
- Nauczyciel/wychowawca i pedagog przy udziale nauczyciela informatyki zabezpieczają dowody i jeżeli to możliwe, ustalają tożsamość sprawcy cyberprzemocy.
- Nauczyciel/wychowawca w porozumieniu z pedagogiem oraz dyrektorem informuje o zdarzeniu rodziców/ opiekunów prawnych poszkodowanego i sprawcy ( jeżeli jest znany i nieletni).
- W innych przypadkach pedagog w porozumieniu z dyrektorem placówki zawiadamia
policję. Sporządza odpowiednią dokumentację
- Nauczyciel/wychowawca i pedagog monitorują sytuację ucznia/wychowanka (ofiary),
sprawdzając, czy nie są wobec niego podejmowane działania przemocowe bądź
odwetowe ze strony sprawcy.
12. Procedura w przypadku podejrzenia o wykorzystanie seksualne, gwałt na wychowanku
- Wychowawca/nauczyciel przeprowadza rozmowę z nieletnim w warunkach zapewniających poczucie bezpieczeństwa.
- W przypadku potwierdzenia się podejrzeń wychowawca/nauczyciel informuje natychmiast dyrektora Ośrodka, wicedyrektora, psychologa, pedagoga, rodziców ofiary oraz policję o popełnieniu przestępstwa.
- Wychowawca/nauczyciel nie dopuszcza do kontaktu sprawcy z ofiarą.
- Pokrzywdzonemu zapewnić należy opiekę i wsparcie psychologa i pedagoga.
13.Procedura postępowania w przypadku ataku terrorystycznego, wtargnięcia napastnika na teren szkoły. Wtargnięcie napastników do obiektu .
- Nauczyciel/wychowawca lub inny pracownik placówki będący świadkiem zdarzenia niezwłocznie uruchamia ustalony sygnał alarmowy lub wydaje komunikat ostrzegawczy.
- Decyzję o ogłoszeniu sygnału alarmowego lub komunikatu ostrzegawczego, w przypadku ujawnienia zagrożenia wynikającego z wtargnięcia uzbrojonego napastnika na teren placówki, podejmuje każdy z przeszkolonych i przygotowanych do tego pracowników placówki, wówczas gdy: takie zagrożenie zauważy, będzie miał podejrzenie, ze takie zagrożenie może za chwile wystąpić lub taka informację o zagrożeniu otrzymał.
- Jeśli to możliwe, wychowawca/nauczyciel razem z grupą opuszcza zagrożony rejon drogą ewakuacji, poza rejon zagrożenia. Należy zostawić wszystkie swoje rzeczy, w miejscu, gdzie się znajdują. Ewakuować się blisko ściany, nie wychodzić na otwartą przestrzeń. Po drogach ewakuacyjnych poruszać się szybko, unikać blokowania ruchu, zatrzymywania się, czy też gwałtownego napierania na poruszających się z przodu.
Podczas ewakuacji:
- Zachowaj ciszę, spokój, rozwagę.
- Udzielaj pierwszej pomocy w miejscu bezpiecznym, jedynie wtedy, gdy nie ma to wpływu na twoje bezpieczeństwo.
- Ostrzegaj o niebezpieczeństwie.
- W przypadku opadów deszczu, śniegu lub panującego zimna, przeprowadź dzieci i młodzież do innego, wcześniej ustalonego obiektu.
Jeżeli bezpieczna ewakuacja nie jest możliwa:
- Zamknij drzwi.
- Zastaw drzwi ciężkim sprzętem, meblem, ławkami.
- Wyłącz wszystkie światła.
- Wycisz wszystkie urządzenia elektroniczne. Jeśli możesz, powiadom służby, informuj na bieżąco o sytuacji, nie wyłączaj telefonu, ale wycisz go.
- Połóż się na podłodze z dala od drzwi i okien.
- Zachowaj ciszę.
4.Jeżeli nie miałeś możliwości ewakuować się, ukryć albo zabarykadować w pomieszczeniu bezpiecznym, a Twoje życie lub zdrowie są zagrożone w bezpośrednim kontakcie z napastnikiem – WALCZ, a jeżeli nie jesteś w stanie podjąć walki – BŁAGAJ O LITOŚĆ.
- Poddaj się woli napastników – wykonuj ściśle ich polecenia.
- Staraj się zwrócić uwagę napastników na fakt, że mają do czynienia z ludźmi (personifikowanie siebie i innych – zwracaj się do uczniów po imieniu – zwiększa szansę ich przetrwania).
- Pytaj zawsze o pozwolenie, np. gdy chcesz się zwrócić do uczniów z jakimś poleceniem.
- Zapamiętaj szczegóły dotyczące porywaczy i otoczenia – informacje te mogą okazać się cenne dla służb ratowniczych
- Staraj się uspokoić dzieci i młodzież– zapanuj w miarę możliwości nad własnymi emocjami.
- Dopóki nie zostanie wydane polecenie wyjścia: - nie pozwól dzieciom i młodzieży wychodzić z pomieszczenia oraz wyglądać przez drzwi i okna, - nakaż uczniom położyć się na podłodze.
- W chwili podjęcia działań zmierzających do uwolnienia, wykonuj polecenia grupy antyterrorystycznej.
Podczas działań służb ratowniczych:
- Bądź przygotowany na surowe traktowanie przez Policję. Dopóki nie zostaniesz zidentyfikowany, jesteś dla nich potencjalnym terrorystą.
- Zachowuj ciszę.
- Jeżeli nie jesteś pewien, że to służby ratownicze, nie otwieraj drzwi, służby zrobią to same. 4. Stosuj się do wszystkich poleceń służb.
- Nie trzymaj nic w rękach.
- Nie zadawaj pytań podczas ewakuacji.
- Unikaj gwałtownych ruchów, alarmujących gestów.
- Poddaj się kontroli bezpieczeństwa.
- Jeżeli posiadasz istotne informacje o napastnikach lub ofiarach, przekaż je służbom ratowniczym.
- Nauczycielu/ wychowawco – po zakończeniu akcji:
- sprawdź obecność wychowanków w celu upewnienia się, czy wszyscy opuścili budynek,
- o braku któregokolwiek wychowanka poinformuj Policję,
- nie pozwól żadnemu z wychowanków samodzielnie poruszać się po terenie,
14.Procedura postępowania w przypadku użycia broni palnej na terenie placówki
Nauczycielu/wychowawco ! W sytuacji bezpośredniego kontaktu z napastnikiem:
- Nakaż wychowankom położyć się na podłodze.
- Staraj się uspokoić młodzież.
- Dopilnuj, aby wychowankowie nie odwracali się tyłem do napastników w przypadku polecenia przemieszczania się.
- Jeżeli terroryści wydają polecenia, dopilnuj, aby wychowankowie wykonywali je spokojnie – gwałtowny ruch może zwiększyć agresję napastników.
- O ile to możliwe zadzwoń pod jeden z numerów alarmowych. UWAGA! Nie rozłączaj się i staraj się, jeśli to możliwe, na bieżąco relacjonować sytuację.
Po opanowaniu sytuacji:
- upewnij się o liczbie osób poszkodowanych i sprawdź, czy strzały z broni palnej nie spowodowały innego zagrożenia (np. pożaru),
- zadzwoń lub wyznacz osobę, która zadzwoni pod jeden z numerów alarmowych
- udziel pierwszej pomocy najbardziej potrzebującym,
- w przypadku, gdy ostrzał spowodował inne zagrożenie podejmij odpowiednie do sytuacji działania.
- Procedura postępowania w przypadku zagrożenia bombowego
Symptomy wystąpienia zagrożenia:
Podstawową cechą terroryzmu jest to, iż nie ma wyraźnych znaków ostrzegawczych o możliwości wystąpienia zamachu lub są one trudno dostrzegalne.
- Zainteresowania i uwagi wymagają: - rzucające się w oczy lub po prostu nietypowe zachowania osób, pozostawione bez opieki przedmioty typu teczki, paczki itp., osoby wyglądające na obcokrajowców, osoby ubrane nietypowo do występującej pory roku, - samochody, a w szczególności furgonetki, parkujące w nietypowych miejscach (miejscach organizowania imprez i uroczystości).
- Należy jednak pamiętać, że terrorysta nie zawsze musi być odmiennej narodowości i wyróżniać się z tłumu szczególnym wyglądem.
- O swoich spostrzeżeniach poinformuj dyrektora szkoły, dyrektor powiadamia odpowiednie służby: Straż Miejską lub policję.
Procedura postępowania w sytuacji otrzymania informacji o podłożeniu ładunku wybuchowego:
- Dyrektor lub upoważniona przez niego osoba powiadamia odpowiednie służby - Policję, Straż Miejską, Starostwo Powiatowe.
- Jednocześnie przeprowadza ewakuację budynku zgodnie z procedurami.
- Osoba, która przyjęła zgłoszenie lub ujawniła przedmiot niewiadomego pochodzenia, co do którego istnieje podejrzenie, że może on stanowić zagrożenie dla osób i mienia, powinna ten fakt zgłosić służbom odpowiedzialnym za bezpieczeństwo w danym miejscu, dyrekcji szkoły. Informacji takiej nie należy przekazywać niepowołanym osobom, gdyż jej niekontrolowane rozpowszechnienie może doprowadzić do paniki i w konsekwencji utrudnić przeprowadzenie sprawnej ewakuacji osób z zagrożonego miejsca.
- Zawiadamiając policję dyrektor podaje następujące informacje: - rodzaj zagrożenia i źródło informacji o zagrożeniu (informacja telefoniczna, ujawniony podejrzany przedmiot), - treść rozmowy z osobą informującą o podłożeniu ładunku wybuchowego; - numer telefonu, na który przekazano informację o zagrożeniu oraz dokładny czas jej przyjęcia, adres, numer telefonu i nazwisko osoby zgłaszającej, opis miejsca i wygląd ujawnionego przedmiotu.
- Wskazane jest uzyskanie od policji potwierdzenia przyjętego zgłoszenia.
Ogłoszenie alarmu bombowego oraz procedury postępowania w czasie zagrożenia bombowego:
- Do czasu przybycia policji akcją kieruje dyrektor szkoły lub osoba przez niego wyznaczona.
- Na miejsce zagrożenia incydentem bombowym należy wezwać służby pomocnicze takie jak: pogotowie ratunkowe, straż pożarną, pogotowie gazowe, pogotowie wodnokanalizacyjne, pogotowie energetyczne.
- Po przybyciu policji na miejsce incydentu bombowego, przejmuje ona dalsze kierowanie akcją.
- Należy bezwzględnie wykonywać polecenia policjantów.
- Przy braku informacji o konkretnym miejscu podłożenia „bomby”, użytkownicy pomieszczeń służbowych powinni sprawdzić swoje miejsce pracy i jego bezpośrednie otoczenie, pod kątem obecności przedmiotów nieznanego pochodzenia.
- Pomieszczenie ogólnodostępne (korytarz, klatki schodowe, toalety) oraz najbliższe otoczenie zewnętrzne obiektu, sprawdzają i przeszukują służby odpowiedzialne za bezpieczeństwo w danej instytucji.
- Podejrzanych przedmiotów nie wolno dotykać! O ich lokalizacji należy powiadomić dyrektora oraz osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo.
- Po ogłoszeniu ewakuacji, należy zachować spokój i opanowanie, pozwoli to sprawnie i bezpiecznie opuścić zagrożony rejon.
- Po ogłoszeniu ewakuacji, należy opuścić placówkę.
- Identyfikacją i rozpoznawaniem zlokalizowanego ładunku wybuchowego oraz jego neutralizacją zajmują się uprawnione i wyspecjalizowane jednostki i komórki organizacyjne policji.
Jak zachować się po otrzymaniu informacji o podłożeniu lub groźbie podłożenia „bomby”:
- Podczas działań związanych neutralizacją „bomby” należy zastosować się do poleceń policji.
- Ciekawość może być niebezpieczna - należy jak najszybciej oddalić się z miejsca zagrożonego wybuchem. Po drodze należy informować o zagrożeniu jak największe grono osób, będących w strefie zagrożonej lub kierujących się w jej stronę.
- Po ogłoszeniu alarmu i zarządzeniu ewakuacji należy niezwłocznie udać się do wyjścia, zgodnie z planem ewakuacji szkoły.
Informacja o podłożeniu bomby
- Jeżeli jest to informacja telefoniczna
- słuchaj uważnie,
- zapamiętaj jak najwięcej,
- jeżeli masz taką możliwość, nagrywaj rozmowę
– jeśli nie – spróbuj zapisywać informacje,
- zwróć uwagę na szczegóły dotyczące głosu i nawyki mówiącego oraz wszelkie dźwięki w tle,
- nigdy nie odkładaj pierwszy słuchawki, - jeżeli twój telefon posiada funkcję identyfikacji numeru dzwoniącego – zapisz ten numer.
- Jeżeli jest to wiadomość pisemna, zabezpiecz ją tak, aby nikt jej nie dotykał - przekażesz ją Policji.
- Po zakończeniu rozmowy niezwłocznie zadzwoń pod jeden z numerów alarmowych.
- Zaalarmuj dyrektora szkoły.
- Dyrektor dzwoni do Wydziału Oświaty i Wychowania i Kuratorium Oświaty.
- Powiadom o zagrożeniu personel szkoły oraz uczniów, w sposób nie wywołujący paniki!
- Dyrektor zarządza ewakuację zgodnie z obowiązującą instrukcją. UWAGA! Poinstruuj uczniów o zabraniu ze sobą rzeczy osobistych – plecaków, reklamówek itp.
- Zabezpiecz ważne dokumenty, pieniądze.
- Wyłącz lub zleć pracownikowi ds. technicznych wyłączenie dopływu gazu i prądu.
- W przypadku odnalezienia podejrzanego przedmiotu nie dotykaj go i nie otwieraj.
- W miarę możliwości ogranicz dostęp osobom postronnym,
- Dokonaj próby ustalenia właściciela przedmiotu,
- Po przybyciu właściwych służb, bezwzględnie stosuj się do ich zaleceń.
Wykrycie/ znalezienie bomby (podejrzanego przedmiotu)
- Nie dotykaj podejrzanego przedmiotu. UWAGA! Jeśli widzisz „bombę” to oznacza, że jesteś w polu jej rażenia.
- Zadzwoń pod jeden z numerów alarmowych:
- Zabezpiecz, w miarę możliwości, rejon zagrożenia w sposób uniemożliwiający dostęp osobom postronnym – głównie wychowankom, nie narażaj siebie i innych na niebezpieczeństwo.
- Powiadom o zagrożeniu personel placówki oraz wychowanków, w sposób nie wywołujący paniki!
- Zarządź przeprowadzenie ewakuacji zgodnie z obowiązującą instrukcją.
- Zabezpiecz ważne dokumenty, pieniądze.
- Wyłącz lub zleć pracownikowi ds. technicznych wyłączenie dopływu gazu i prądu.
- Otwórz okna i drzwi.
- Usuń z otoczenia wszystkie materiały łatwopalne.
- Nie używaj w pobliżu podejrzanego ładunku urządzeń radiowych (radiotelefonów, telefonów komórkowych).
- Po przybyciu właściwych służb, bezwzględnie stosuj się do ich zaleceń.
Po wybuchu bomby:
- Oceń sytuację pod kątem ilości osób poszkodowanych i upewnij się, jakiego rodzaju zagrożenia spowodował wybuch.
- Zadzwoń pod jeden z numerów alarmowych.
- Udziel pierwszej pomocy najbardziej potrzebującym.
- Sprawdź bezpieczeństwo dróg i rejonów ewakuacyjnych, a następnie zarządź przeprowadzenie ewakuacji zgodnie z obowiązującą instrukcją.
- W przypadku, gdy wybuch spowodował inne zagrożenie, podejmij działania odpowiednie do sytuacji.
- Po przybyciu właściwych służb, bezwzględnie stosuj się do ich zaleceń
- Procedura postępowania w przypadku otrzymania podejrzanej przesyłki
Po czym poznać podejrzaną przesyłkę?
- Stempel pocztowy lub nazwisko nadawcy wskazuje, że przesyłka pochodzi z innego miejsca lub innego od nadawcy, niż oczekiwano.
- Brakuje nadawcy.
- Przesyłka jest uszkodzona.
- Na kopercie lub paczce są nakłucia, nacięcia, plamy.
- Z opakowania wysypuje się proszek lub wycieka substancja.
- Przesyłka wydziela dziwny zapach (szczególnie uważać na zapach migdałów lub marcepana).
- Z przesyłki wydobywają się podejrzane dźwięki.
- Na przesyłce znajdują się odręczne napisy w podejrzanym stylu.
- Jest podejrzanie ciężka do wymiarów („bomby listowe” ważą powyżej 50 g).
- Namacalnie wyczuwane są kable / przewody, proszek, granulki lub substancja galaretowata.
Do czasu przyjazdu służb postępuj zgodnie z następującymi zaleceniami:
- Nie otwieraj, nie przenoś i nie rzucaj przesyłki.
- Zabezpiecz miejsce/ pomieszczenie przed innymi osobami.
- Sporządź listę osób mających kontakt z przesyłką.
- Uruchom wewnętrzne procedury.
- Pozostań do dyspozycji służb, udzielając im niezbędnych informacji.
- Postępuj zgodnie z instrukcjami wezwanych służb. Zachowaj ostrożność! Podejrzana przesyłka może zawierać niebezpieczny materiał wybuchowy, biologiczny, chemiczny lub radiacyjny!
Jeśli przesyłka została otwarta, pamiętaj o zasadach ostrożności:
- Nie naruszaj jej zawartości (nie rozsypuj, nie przenoś, nie dotykaj).
- Zamknij okna, wyłącz urządzenia wentylacyjne i klimatyzacyjne.
- O ile to możliwe, przykryj nieznana substancję folia lub innym materiałem, w sposób uniemożliwiający rozprzestrzenianie się.
- Opuść pomieszczenie i zamknij drzwi.
- Umyj dokładnie ręce.
- Odizoluj osoby, które miały kontakt z otwartą przesyłką
Zespół przygotowujący procedury:
- Dyrektor MOW Radosław Żyłowski
- Wicedyrektor ds.. wychowawczych Marek Misztal
- Koordynator ds. bezpieczeństwa Sławomir Żukowski